Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Saturday, March 31, 2012

Resepi Kacang Foul

Assalam....

Dah makan malam ke belum? Hehehe... Aku diet... Minum air cicah biskut jelah ye... So, aku nak share satu resepi yang aku rasakan dah terlalu banyak kat dunia google... Kalau kalian taip memang kompem keluar resepi tu tapi............

Kenapa TAK SEDAP eh??

Maka... Aku pun alter lah resepi mengikut citarasa aku di mana aku mengikut rasa yang hampir sama macam yang aku makan kat JB... Bagi aku kat JB memang best! Sedap! tapi maaf lah tak ingat pulak nama tempat tu...

Bila dah balik Melaka... Adik aku request suruh aku masakkan dia Kacang Foul sebab teringatkan kacang foul yang kat JB tu... Ehem.... Ini En.Sayap Terbang lah neh buat adik aku angau dengan Kacang Foul kat Jb tu hahaha... Terima kasih sebab belanja kami makan Kacang Foul kat JB tu...

Sebelum tu.... Pernah tengok kacang foul tak? Kacang foul tu di dalam tin... Biasanya cap Kimball dan ia diimport dari Arab Saudi sebab Kacang Foul ni menu orang arab..





Bahan-bahan Kacang Foul:

2 tin kacang foul (1 tin dikisar halus, 1 tin lagi dikisar kasar)
6 biji bawang besar (potong dadu)
6 ulas bawang putih (cincang)
5 sudu jintan kasar (goreng tanpa minyak dan tumbuk halus)
5 batang cili padi (dikisar halus)
3 sudu besar serbuk kari
1 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
1/2 cawan sos tomato
1/2 cawan sos cili
Minyak untuk memasak

Cara-cara:

1. Panaskan minyak... Masukkan bawang besar, bawang putih, cili padi dan kacau rata sehingga naik bau..

2. Masukkan kacang foul yang dikisar halus dan kasar ke dalam kuali.. Kacau rata..

3. Masukkan jintan, serbuk kari, garam, gula, sos tomato, dan sos cili... Kacau rata selama 10 minit dan padamkan api...

4. Masukkan ke dalam mangkuk untuk di hidang...


Bahan-bahan hiasan (wajib ada kalau tak, tak sedap!)

6 biji bawang besar (dadu)
6 batang cili hijau (hiris)
6 biji telur (digoreng secara telur mata)
6 keping roti (dibakar)

Tabur bawang, cili dan letakkan telur dalam mangkuk berisi kacang foul... Kemudian, makan lah dengan roti bakar.... Sedap!



Selamat mencuba... TQ=)

*sorry gambar tak ada sebab aku ni malas nak ambik gambarnya... hehehe

2 comments:

IdaRaida said...

terasa lapar la plak :) hihihih

RIMA DANIA said...

Ida: hahaha lapar ye....cian adik sy ni...

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3