Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Tuesday, November 11, 2014

Pengalaman Trimester Pertama!

Assalamualaikum


Kejap.. Nak refresh balik first trimester punya cerita hehehe..


Okay.. Kalau perasan, masuk dua bulan aku tak update apa-apa entry kat blog.. Aku log in blog untuk reply komen yang ada je.. Nak update tulis panjang-panjang memang tak larat.. Aku banyak tidur, lepas tu aku ni memanjang bau minyak angin je (perfume sejati sepanjang first trimester).. Kurang makan dan banyak meluahkan semula makanan tanpa diminta..

Cerita pasal meluahkan makanan ni.. Sehari boleh dikatakan 7, 8 kali aku muntah sampai tahap dah tak ada apa lagi nak dimuntahkan.. Perut memang kerap kosong.. Kalau tekak haus, minum air seteguk pun muntah balik.. Masa tu Tuhan je tahu betapa keringnya tekak aku ni kehausan air..

Aku tak pergi hospital pun tapi banyakkan rehat kat rumah. Orang putih kata bed rest.. Tak tengok tv, tak suka nak keluar rumah bershopping, malah solat pun kena solat duduk.. Pernah sekali tengah rukuk tiba-tiba muntah keluar.. Sejak dari tu aku memang solat duduk sepanjang first trimester..

Beg plastik spare memang sentiasa ada dalam kereta, dalam handbag.. Pernah sekali tu naik kereta parents, kebetulan tak ada beg plastik.. Apa lagi, kelam-kabut berhenti tepi jalan yang bersemak tu dan muntah sepuas-puasnya.. 

Attend kenduri kahwin kawan-kawan pun tak berapa syok.. Tak dapat makan nasi minyak dan lauk-pauk yang sedap tu.. Aku duduk diam-diam sambil tengok husband makan dengan seleranya huhuhu.. 

Umi, husband selalu paksa suruh jamah makanan walaupun diorang tau aku akan muntahkan balik semua makanan  tu.. Diorang kata risau baby tak dapat zat yang cukup.. Tiba-tiba emosi bila teringat kat baby huhuhu.. Kesian kat dia..

Masa penghujung first trimester tu doctor scan perut sebab nak tengok baby okay ke tak.. Aku pun risau jugak takut sangat baby tak cukup nutrisi ke apa..


Hai!!!!!


Syukur lah budak kecik ni sihat walafiat.. Semuanya okay walaupun mak dia ni tak dapat nak salur makanan yang sedap dan banyak hehehe.. Lega sangat!!

Aku try amalkan makan madu je sepanjang morning, afternoon, evening, night, midnight sickness tu untuk tambah tenaga.. Ada yang syorkan minum jus delima tapi aku dah try jus kurma pun tak boleh masuk.. Mesti keluar balik.. Tak nak spend duit banyak lepas tu tak minum.. Rugi..

Aku jugak sempat pergi holiday masa first trimester.. Pergi mana? Hehehehe nanti aku update lagi..


Terima kasih..

No comments:

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3