Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Friday, April 29, 2011

One Month Living In Kingdom of Saudi Arabia

Sarapan pagi di Hotel El Elaf Madinah...

Makanan2 yang sangat lazat di Madinah... Kebab yang kita kene gulung sendiri...

Singgah beli teh kat kedai MUNA

Masjid Nabawi Madinah.. Solat di sini pahalanya 1000 kali..

Ni gambar kat Madinah.. Serious aku cakap.. Madinah ni setenang2 tempat.. Aku datang Madinah dari Jeddah (umah kat situ).. Bila sampai sempadan Madinah.. hati dan jiwa korang boleh rasa tenangnyee tempat ni.. Korang akan rasa wow.. bezanya Madinah dengan Jeddah. orang2nya.. persekitarannya.. Madinah jugak tempat Nabi wafat... Gambar ni aku nak tunjuk kat korang.. walaupun peniaga main tinggal je barang berniaga macam ni tapi xde orang pon nak curik...

Ni contoh stesyen minyak kat arab.. Setiap stesyen minyak tu adalah berbeza bentuk.. Sini isi minyak murah.. takat kete abah aku tu Pajero Mitsubishi cuma isi x sampai RM30... dari KL ke JB dah boleh smpai.. Pastu kalau isi minyak.. korang wajib dapat gift.. x kisah lah kadang2 dapat tisu kotak.. kadang2 dapat air masak botol besar.. ikot stesyen minyak nak bagi ape kat korang..

Bukan tosei tapi shawarma hehehe macam kebab ayam...

Aku baru sampai arab sebenarnya malam ni.. baru turun flight... Lapar.. aku mintak kat abah belikan makanan... So.. kat sini lah kami beli shawarma.. macam ala2 kebab jugak tapi of coz lah kat sini lagi sedap.. kat kedai arab u ade je tulis tapi x dijual.. huhu.. jual lah jual lah...

Kalau kat arab ni.. mana2 tempat ada round about.. sume ade arca besar2.. setiap nama arca tu ada kaitan dengan nama round about.. Ni arca alat2 geometri..

Ini lah Masjid Fatimah di Laut Merah... Ramai arab2 berpiknik kat tepi laut ni lagi2 malam sebab angin dia sejuk... Ada yg bbq.. macam2 aktiviti diorg leh buat...

Ni umah kawan abah.. Orang Melayu yang duduk arab.. dia jemput datang umah jamu kami makan2..

Masa ni dah kat umah... Abah aku duduk kat Jeddah.. betul2 kat bandar.. Malam tu lepas abah balik keje kiteorang makan ramai2 Nasi Kambing Mandi kat umah.. Tapi kedai arab kat Uthm xde pulak jual.. hehe

Shopping kat Balad untuk kawan2 kat UTHM (aku) dan kawan2 adik aku (HUKM)...

Ada jugak orang Melayu lain duduk sini.. Jadi kami konvoi... lepas makan malam sama2 kat Restoran Asia kami terus shopping kat Balad Jeddah...

Kiteorg sampai puncak di waktu malam... Pemuda2 dan jejaka2 arab panjat waktu petang dan ngam2 sampai Gua Hira' waktu maghrib.. Diorang just bawak air je naik Gua Hira'... Lepas solat dalam Gua Hira' (yang sememangnya mengadap Kaabah) baru diorang turun balik...

Ini pemandangan dari atas Jabal Nur waktu petang.. Kiteorg bersungguh2 panjat beratus2 anak tangga yg tidak sempurna.. Hanya kerana nak lihat tempat Nabi mengasingkan diri dari manusia2 lain yang ketika tu banyak melakukan perkara2 jahil..


Ini lah Jabal Nur.. Kat sini lah Gua Hira' tempat sejarah Nabi Muhammad S.a.w dan Jibril.... Ingat lagi tentang peristiwa IQRA'... ertinya Bacalah...

Geram tengok merpati banyak sgt.. Hehe.. teringat macam masa kat UK dulu.... Cuma kat sini xdelah nak bagi makan.. Nak kejar masa pegi tempat lain pulak..

Suka sangat makan kat As Safwa Tower Makkah menghadap Masjidil Haram.. Paling kiteorg suke makan roti canai dengan teh ais kedai under FELDA...

Makan2 kat depan Masjidil Haram.. time ni arab belum open lagi untuk orang2 umrah datang sini.. Masih berbaki lagi orang2 yg buat haji belum balik.. Aku pegi pun sebab dapat visa ziarah sebab abah aku da jadi penduduk PR arab saudi..

Depan Masjidil Haram Makkah lepas selesai umrah.. Solat disini pahalanya 100,000..

Bukit Marwah.. Bukit Safa x amek gambar pulak..

Makan2 dulu.. isi perot sebelum bertolak ke Makkah yang makan masa 4jam..

Di Zul Hulaifah niat ihram sebelum bertolak ke Makkah...

My 3 little brothers..sorang lagi xde.. tengah final exam kat Malaysia

Masjid Nabawi Madinah

No comments:

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3