Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Wednesday, April 25, 2012

Penang 2012: Full Story.. Last day in Penang..

Assalam...

Ni entri yang terakhir untuk aku share story tentang trip ke Penang... Disebabkan Isnin aku dah kena balik Batu Pahat... Maka pada hari Ahad iaitu hari terakhir aku kat Penang... Aku sempat ke satu tempat ni je... Iaitu Bukit Bendera...

Kalau nak tau.... Hari tu memang ramai orang.. Lagi-lagi foreigner.... Train of course penuh lah kan.... Termasuk lah beratur nak beli tiket... Tapi line bergerak dengan laju dan pantas.. Jadi tak terasa lama pun beratur nak beli tiket...

Dalam perjalanan naik train nak ke atas Bukit Bendera ni.... Telinga aku PEKAK! sebab tekanankan... Jadi memang rasa sakit-sakit sikit... Lepas tu aku makan gula-gula untuk hilangkan rasa kepekakkan...

Pada aku ok lah kalau sekali sekala nak pergi tengok Bukit Bendera... Cuma belum berapa nak membangun sangat... Dulu ada Strawberry Hill tapi dah tak ada sekarang ni... Dah ganti dengan restoran... Ada tempat bergambar dengan ular.. Ada stall kecil untuk beli makanan dan air... Ada stall berinai... Ada Museum Owl... Yang ni baru bukak tahun ni...

Aku pun tak tahu nak ke mana... Maka aku pun ajak lah adik-adik aku masuk Museum Owl ni.... Cuaca panas masa tu jadi kalau masuk museum mungkin ada aircond kan? hehe... Dengan tiket RM10 untuk dewasa dan free untuk kanak-kanak bawah 12 tahun... Kami pun round sekali jalan dalam museum tu..

Banyak arca... Patung dan lukisan burung hantu sahaja dan beberapa keterangan tentang burung hantu yang wujud dalam dunia ni.... Nak tengok burung hantu yang betul memang TAK ADA!.... Sebab dia dah cakap awal-awal art and craft collection sahaja yang ada dalam museum ni...

Lepas pergi museum tu kami naik buggy car untuk round keliling Bukit Bendera.... Ada banyak rumah yang berusia ratusan tahun dan masih didiami sehingga ke hari ni.... Dan hanya ada sebuah rumah sahaja pemiliknya melayu... Rumah tu 86 tahun tak silap aku tapi owner baru duduk 22 tahun.. Rumah zaman British siap ada chimney lagi...

Ada jugak pos box berusia hampir 200 tahun di mana British letakkan di situ... Kalau korang pergi sana... Boleh lah berjalan kaki sambil meninjau satu persatu apa yang ada di kawasan perumahan banglo lama kat Bukit Bendera tu... Ada jugak rumah yang dah 70++ tahun dibiarkan kosong dan tak ada orang yang tinggal dalam rumah tu..

Apa-apa pun aku dah tawan Bukit Bendera... Haha anda??

Lepas turun dari Bukit Bendera... Kami singgah memborong JERUK!!!!!!! Hohoho ok... Aku menyesal jugak borong jeruk sikit sangat sebab jeruk dia Ya Allah........ SEDAP GILA! Dah lah segar... FRESH! Tak kuat cuka.... Memang BEST!..... Sekali masuk mulut... Rasa nak diulang beberapa kali....

Kemudian........ Kami ke NASI KANDAR pulak.... Tapi masa tu betri kamera dah kong... Maka gambar pun tak ada... Memang peroi lah nasik dia... Punya lah lembut (entri kali ni over lah cerita pasal makanan.. kantoi perut lapaaaarrr ni.....) Lauk-lauk dia jangan cakap la... Of course awesome dan sedap!

Selesai makan terus balik Melaka......... hehe resultnya.. PENATnyaaaaaaa.........











































































































































Sekian.... Terima Kasih.....

No comments:

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3