Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Wednesday, May 22, 2013

Pengalaman Solat Sepanjang Kena Admit di Wad Hospital..

Assalam...


Sepanjang kena bermalam kat wad.. Aku di tempatkan di wad ibu mengandung yang ada masalah dengan kandungan dan ada juga yang ada masalah kesihatan yang lain tapi kebanyakkan adalah wanita mengandung macam aku..

Biasanya duduk hospital, aku set jam 5.30 pagi untuk solat subuh. Awal-awal masa kena duduk kat wad, aku tak bawak telekung. Bila tak bawak telekung, aku kerap keluar masuk wad dan solat di surau luar.. Nurse selalu tegur... Aku pun faham, aku patient mereka dan bawah tanggungjawab mereka..

Aku pesan kat kawan suruh bawak telekung aku tapi lupa pulak nak mintak sejadah.. Aku tekad solat atas katil.. Solat duduk.. Kebetulan aku pun tak berapa nak sihat sangat, ada masa ok, ada masa tiba-tiba demam..

So teoat 5.30 pagi aku bangun solat subuh atas katil sambil mengingatkan kiblat kat surau dan samakan dengan kedudukan katil aku.. Alhamdulillah 3 kali kena tukar katil sepanjang kat wad pun masih tepat arah kiblat aku tanpa menggunakan kompas...

Bila tiba solat zohor adalah waktu yang sukar untuk solat sebab aku kerap kena berulang ke bilik scan, kena check itu check ini, lepas tu doctor nak jumpa dan sebagainya.. Biasanya dah hujung zohor aku solat dan terus tunggu sampai masuk asar..

Satu hari aku tengah solat asar... Aku tak khusyuk sebab dengar ada auntie cina tengah bertanya sesuatu pada sorang pak cik yang ziarah menantu perempuannya yang demam dan mengandung.. Masa aku sibuk sarung telekung pun dia dah tenung je aku sampai aku malu nak solat depan dia..


Auntie: Dia buat apa tu?

Pak cik: Ooo itu dia tengah sembahyang..

Auntie: Ayoo.. Sakit-sakit pun mau sembahyang jugak kah?

Pak cik: Mesti.. Orang Islam, sakit ke sihat ke wajib sembahyang..

Auntie: Ayoo.. Itu macam kah?

Pak cik: Yelah.. Saya cakap betul.. Bukan main-main.. Itu dia sembahyang untuk orang sakit.. Sembahyang duduk..

Auntie: Ooo...

Pak cik: Islam ada macam-macam cara sembahyang untuk orang sakit. Ada sembahyang guna mata sebab badan tak boleh gerak, terbaring saja..

Auntie: Itu macam kah...?

Pak cik: Ya lah.. Wajib sembahyang.. Tapi dia tu sihat.. Dia boleh gerak pergi tandas.. Ada orang yang sakit sangat tak payah sembahyang.. Macam yang terbaring ni tak perlu sembahyang.. 


Aku ni pun satu.. Terus tak khusyuk solat.. Aku dengar pak cik tu cakap macam tu terasa jugak.. Menantu dia demam je.. Sebelum solat tadi aku nampak menantu dia berulang alik ke bilik air.. Okay je jalan.. Lepas tu sampai kat katil, menantu dia baring je atas katil.. Huhuhu padahal tadi pak cik tu dah cakap dah orang Islam wajib sembahyang walaupun berbaring..

Terasa pulak aku pak cik tu back up menantu... Aku jugak yang sihat yang boleh solat.. Kalau sihat memang doctor tak tahan aku kat wad huhuhu..

Tapi bukan tu aku nak fokuskan.. Aku nak fokuskan kat entry ni.. Jangan guna pakai hukum agama untuk kepentingan diri dan keluarga.. Mula-mula kita explain macam ni lepas tu kita pusing balik cakap lain pulak terutama bila menerangkan agama kepada non muslim..






Terima kasih...

p/s: Saja nak share link HiSHOP untuk side income heheheh.. 

No comments:

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3