Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Wednesday, August 21, 2013

Supplement harian + Minuman harian..

Assalam..


Aku ni tengah rajin nak sambung semula makan supplement selepas kes Pregnancy Unknown Location (PUL) tu... Lama jugak aku stop ambil supplement... Boleh dikira 110% aku tak ambil apa-apa supplement pun masa tu..

So, sekarang ni sibuk-sibuk lah nak ambil balik supplement hehe.. Kebetulan pulak sembang dengan kawan dan kawan cerita dia ambil supplemet Shaklee GLA.. Famous supplement tu untuk orang perempuan... Lagi pun GLA (Gamma Linolenic Acid) merupakan salah satu keperluan untuk tubuh badan orang perempuan..

Supplement yang aku makan ni bukan Shaklee GLA tapi Evening Primrose yang mengandungi GLA di dalamnya.. Boleh baca info lanjut mengenai Evening Primrose DISINI...

Aku ambil Evening Primrose sebagai salah satu persediaan untuk try to conceive semula.. Evening Primrose mampu membantu meningkatkan tahap fertility.. Nak tahu macam mana Evening Primrose bertindak untuk tingkatkan fertility..? Baca link yang aku bold warna merah kat atas tu..

Selain tu, Evening Primrose bagus untuk orang yang ada masalah kulit sensitif macam aku... Ia merawat masalah alergik yang menyebabkan gatal-gatal dan merawat masalah jerawat juga.. Semua ni tertulis dalam link di atas..

Ada lagi...... Evening Primrose juga membantu dalam penurunan berat badan.. Bahan di dalamnya mampu membantu untuk membakar kalori.. Tak percaya?? Boleh baca kat link di atas tu..

Tapi......

Pregnancy women tidak disarankan untuk makan.. Sebab tu aku stop makan masa preggy sampai selesai proses gugur dan sampai hcg level dah jatuh bawah dari 1 baru aku start plan nak makan balik Evening Primrose ni..





Aku beli Evening Primrose brand Naturalle ni di Guardian, Aeon Jusco.. Aku beli 2 botol Evening Primrose ni dengan harga RM67.98... 1 botol ada 60 biji.. What?? 2 botol ni below RM70?? Serius ni serius... Berbaloi.. Dan yang penting, softgel yang digunakan adalah HALAL... Kat belakang botol ni ada tulis Gelatin for Softgel: Halal certified Bovine source.. Ada cop halal..

Sehari aku makan 2 biji.. Pagi sebiji dan malam sebiji selepas makan.. Ingat! Selepas makan...

Dengan Evening Primrose ini lah salah satu tips yang aku nak kongsi cara nak tingkatkan fertility dan insyaallah semuanya dengan izin Allah jua..

Next.....

Aku bila dah start try to conceive, aku kurangkan aktiviti minum kopi walaupun kopi itu merupakan salah satu benda yang terlalu aku suka... Aku ni boleh dikatakan gila jugak minum kopi.. Kalau boleh secawan sehari mesti nak minum..

Tapi untuk tingkatkan fertility, aku rela sepenuh jiwa raga dalam seminggu tu cuma minum sekali, dua je.. Tak amalkan dah minum kopi setiap hari..

Aku tukar minum Horlicks sebab Horlicks bagus jugak untuk orang yang nak try to conceive ni sebab Horlicks ada mengandungi Folic Acid dimana penting untuk wanita yang mahu become preggy, dan sedang preggy.. Boleh baca dekat LINK INI... Horlicks banyak sumber Vitamin dan Mineral dan mampu mengurangkan keletihan..





Kesimpulannya... Ini lah pakej meningkatkan fertility yang aku amalkan selama ni.. Alhamdulillah hasil dari banyak baca artikel, baca pandangan orang, buat penilaian, ini lah merupakan set fertility yang paaaaaling murah dan layak untuk student macam aku cuma kena disiplin lebih sikit lah hahaha jangan malas makan Evening Primrose tu dan jangan malas bancuh Horlicks ;p Untuk 1 pack Horlicks (bukan saiz kecil tapi yang saiz sederhana) berharga bawah dari RM9 biasanya.. Dalam RM8++ macam tu.. 

Tahan lama jugak sebab breakfast cuma guna 4-5 sudu besar dan bancuh dengan air panas.. Malam pun macam tu jugak, 4-5 sudu besar sahaja..

Selain tu, boleh jugak amalkan makanan yang mengandungi Folic Acid seperti di bawah ni...

The following foods provide 100–200 micrograms of folate per serving:
  • spinach, 1 cup;
  • ladies’ fingers, half cup
  • asparagus, half cup;
  • lentils, half cup;
  • liver, 1 slice;
  • 11 brussels sprouts;
  • black eyed beans, 4 tbsp;
  • bran flakes, 7 tbsp;
  • wheat germ, 25g / 1oz;
  • medium-sized papaya.

The following foods provide 50–100 micrograms folate per serving:
  • steamed broccoli, 2 spears;
  • large orange;
  • white rice, half cup
  • oatmeal, half cup;
  • kidney beans, half cup;
  • corn on the cob (jagung), 1 large;
  • sunflower seeds, 1 oz.

Other easy, convenient sources include large hard-boiled eggs, tinned salmon and jacket potato. Just remember that the delicate folic acid in foods is destroyed by overcooking, so cook in a covered pan with the minimum amount of boiling water. Try to eat vegetables lightly steamed, microwaved or raw.

http://www.babycenter.com.my/a476/why-you-need-folic-acid#ixzz2cdGr9Pte

Sumber credit kepada: babycenter.com.my


Perkongsian berdasarkan pengalaman peribadi sebab bukan semua orang mampu beli set tertentu untuk tingkatkan fertility.. So the best way untuk help people yang nak tingkatkan fertility melalui pemakanan yang mudah didapati di mana jua even kedai runcit biasa pun ada jual Horlicks dan mana-mana farmasi ada jual Evening Primrose.. Ini cadangan aku dan pandangan peribadi aku hehe.. At least pernah berjaya walaupun kecundang ditengah jalan (2 month++) but it's okay.. I'm on my way for the 2nd time nak try to conceive... But everything is with Allah's will.. Semuanya ketentuan Dia dan kita harus berusaha tanpa putus asa...Betul tak? 


Stay healthy semua!!!!!




Terima kasih..

No comments:

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3