Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Friday, March 22, 2013

Appreciation dengan Ikan Siakap Masak Sweet Sour + Bubur Jagung Bersagu

Assalam...



Hari ni, Jumaat (22 Mac 2013)... Dengan penuh kesyukuran, bersungguh-sungguh siapkan hidangan makan tengahari Ikan Siakap Sweet Sour dan juga pencuci mulut Bubur Jagung Bersagu untuk dia gara-gara semalam dia bawak aku pergi kerja secara tak sengaja.. Kebetulan lepas ambil aku kat rumah sewa, dia terus pergi kerja dan tak sempat drop aku kat rumah kami..

Sepanjang menunggu dia siapkan semua kerja, aku perhati je dari dalam kereta.. Terasa nak cakap terima kasih semua pihak yang menjaga kebersihan alam sekitar kita dari sebarang sampah dan bau yang tak menyenangkan.. Terima kasih sebab manage setiap helaian sampah kita setiap hari tanpa berhenti hehehe...





Orang lain tak tahan bau sampah yang ada... Semua tutup hidung.. Dia pulak steady je menunggu semua kerja dia settle...  





To make him happy... Dia request menu siakap sweet sour untuk jadi lunch hari ni... Nampak tak berapa nak menarik sebab tak ada timun.. Dia tak nak ada timun, so tak ada lah warna hijau pada siakap sweet sour aku hehehe... 





Bubur jagung bersagu ni pun aku tak guna gula melaka sebab malas nak pergi membeli hehe.. So, aku guna gula halus je.. Kalau ada daun pandan pun mesti lagi wangi tapi tak ada pulak daun pandan kat rumah.. Simple tapi rasanya tak lari dari bubur jagung bersagu yang biasa orang lain buat..


IKAN SIAKAP SWEET SOUR RD STYLE

Bahan-bahan:

2 ekor ikan siakap (dilumur garam dan kunyit, lalu digoreng sehingga masak)
2 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia (optional, aku saja letak)
4 sudu besar cili kering blend
1/2 cawan air asam jawa
1/2 cawan sos cili
2 batang cili merah (dihiris)
1 tin kecil nanas (dadu)
1 batang carrot (dadu)
1 biji timun (dadu)
3 biji limau kasturi (optional)
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
Air (untuk adjust kepekatan ikut citarasa anda)
Minyak

Cara-cara:

1. Panaskan minyak kemudian masukkan bawang besar, bawang putih, halia dan cili kering..
2. Masukkan air asam jawa, sos cili, carrot, garam dan gula secukup rasa... Masak sehingga carrot empuk..
3. Masukkan timun dan nanas, kacau 2 hingga 3 minit. Jika anda suka kuah pekat, tak perlu tambah air, kalau kuah pekat sangat, boleh lah tambah air..
4. Matikan api, tuang kuah sweet sour pada ikan siakap yang telah digoreng dan tabur cili merah yang dihiris.. *Perah limau kasturi atas ikan sebelum makan (optional).



BUBUR JAGUNG BERSAGU RD STYLE

Bahan-bahan:

1/2 tin jagung
Gula secukup rasa
Garam secukup rasa
1 cawan air
1 1/2 cawan santan 
3 sudu besar biji sagu

Cara-cara:

1. Masukkan air ke dalam periuk, santan dan jagung. Kacau rata.
2. Masukkan biji sagu, garam dan gula secukup rasa..
3. * Kalau kalian ada gula melaka, boleh letak 2 sudu besar gula melaka dan jugak letak 1 helai daun pandan yang diikat simpul.. Mesti lagi best!!!


Mungkin cara aku lain dari orang lain hehe sebab aku suka adjust balik resepi ikut citarasa aku.. Kalau citarasa kita sama.. Apa lagi... Try lah hehehe.. Kalau kalian ada resepi lagi sedap dan special dari ni, boleh lah share dengan aku... Sesekali kita try masak cara lain pun seronok..

Terima kasih....

p/s: Hishop sedang mengadakan SALE untuk beberapa jenis peralatan make-up.. Bagi yang berminat untuk membeli atau sekadar berminat untuk mencuci mata hehe boleh lah klik Hishop sekarang...

2 comments:

yana M said...

sodapppnyer...skrg tgh diet kena sbr..waaa

RIMA DANIA said...

Yana yani: hehe kalau macam tu ratah lauk je..

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3