Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Saturday, May 14, 2011

PANDAI SANGAT KE AKU BUAT BISKUT(^^,)??

Selamat Sejahtera....

Ya tuan2 dan puan2.. bersama saya pada pagi ini (betul2 pagi buta ni hehe 3.30a.m) nak share resepi baru.. Sebenarnya aku amek resepi ni dari Martha Stewart.. Aku suka belajar dari you tube x pon aku search je ape2 resepi yg aku rasa nak masak lah..

Tapi aku lebih suka masak western dengan buat biskot.. Masak melayu tunggu dulu tau sebab aku pun kadang2 je makan melayu huhuhu.. kalau umi suro masak awal2 dah warning..tolong lah masak lauk melayu.. udah2 lah tu westernnya.. esok lusa kawen karang nak ke laki mengadap western je.. silap2 lari balik umah mak dia makan lauk kampung yg sedap2 tu hehehe..

Ok lah.. aku balik pada topik.. nak share dengan semua2 blogger resepi senang sangat.. Tapi mencabar nak bg dia rangup.. Jom tengok resepi kat bawah pastu cuba yer..(^^,)



Bahan-bahan:

* 2 cawan tepung serba guna, ditambah lebih untuk tujuan menguli
* 1 / 2 camca teh serbuk penaik
* 1 / 4 camca teh garam
* 1 / 2 cawan mentega tawar pada suhu bilik
* 1 cawan gula pasir
* 1 telur besar
* 1 camca teh ekstrak vanila
* Gula-gula pelbagai, choco rice, atau gula pasir berwarna, untuk menghias (ikut citarasa)

Arahan-arahan

1.

Dalam mangkuk besar, masukkan tepung, serbuk penaik , dan garam. Dengan menggunakan pengadun elektrik, pukul mentega dan gula sehingga ringan dan gebu. Pecahkan telur dan masukkan vanila. Pada kadar rendah, masukkan campuran tepung sedikit demi sedikit dan pukul sehingga sebati. Bahagikan doh kepada dua kemudian diuli sehingga leper. Bungkus setiap doh dalam plastik dan dibekukan sekurang-kurangnya 20 minit, atau simpan di dalam beg plastik kedap udara, dan boleh dibekukan sehingga 3 bulan.

2.

Ketuhar dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 325 darjah. Alaskan dulang pembakar dengan kertas kulit. Ketepikan satu doh dan biar selama 5 untuk 10 minit. Bentangkan 1 / 8 inci tebal antara dua kepingan doh dan taburkan tepung di atas permukaan kertas kulit. Terap bentuk-bentuk dengan penerap biskut. Gunakan sebatang sudip, pindah kepada dulang pembakar. (Jika doh terlalu lembut, sejukkan dulu selama 10 minit).

3.

Bakar sehingga keemasan, 10 untuk 18 minit (bergantung kepada saiz). Setelah siap dibakar, letakkan biskut di atas rak-rak wayar. Jika ingin membuat aising di atas biskut, selepas membuat aising di atas biskut, biarkan aising mengeras kira-kira 20 minit.


Ni hasil air tangan aku.. Setakat nak makan sendiri kira ok lah kan..hehe

Sekawan biskut.. Dua malam aku keje kan benda ni.. Fuh!! Akhirnya siap jugak...
Jemput makan kawan2...(^^,)


Muka chef (belum ditauliahkan lagi) hehehe... Kekenyangan makan biskot je
dari semalam sampai lah arini...


SELAMAT MENCUBA...

No comments:

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3