Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Monday, March 11, 2013

Chunky Chips... Latest version..

Assalam..





Last year masa Umi baru balik dari Arab Saudi or ayat lain, last year masa Umi baru balik dari rumah Abah... Umi ajarkan satu resepi yang mudah,cepat dan senang... Inventor yang bijaksana yang cipta resepi sedap tapi cepat ni adalah Abah... Oleh sebab itu lah anak-anaknya tersangat suka akan western food sebab nak masak senang... Hehehe..

So, nama menu ni chunky chips.. Abah yang bagi tau.. Mungkin kerana faktor cara kita potong kentang dalam bentuk chunks ke.. Dan in UK kita panggil kentang goreng dengan panggilan chips.. Kalau US baru lah mereka panggil fries.. Kat Malaysia ni aku banyak dengar orang sebut fries banding chips... Mungkin faktor restoran fast food dari US banyak bertapak di Malaysia..






Tiap kali buat benda ni memang laku... Habis licin mereka makan.. Kalau boleh nak berebut-rebut lagi... Tapi bila bab tolong potong kentang semua malas... Mintak tolong goreng pun malas... Semua nak ngaappp je... Tapi itu lah bukti chunky chips ni sedap..

Untuk chunky chips yang ni aku guna resepi yang paling latest... Sebelum ni aku ada jugak ajar buat chunky chips tapi guna microwave DI SINI... Kali ni aku nak ajar chunky chips yang digoreng pulak.. Hehehe.. Dah ready????

Nampak tak gambar botol stok ayam maggi kat atas tu? Itu lah dia bahan utama dan satu-satunya bahan yang diperlukan untuk buat chunky chips ni... Mudah kan?? Tanpa membuang masa... Mari kita belajar masak.....


Bahan-bahan:

4 biji kentang saiz besar (dipotong panjang dan sedikit tebal)
1 1/2 sudu besar stok ayam maggi
Minyak untuk menggoreng
White pepper (optional je ni.. nak guna black pepper pun boleh)


Cara-cara:

1. Gaulkan kentang bersama stok ayam maggi dan white pepper...
2. Panaskan kuali dan gorengkan chips sehingga lembut dan berwarna kuning keemasan..
3. SIAP!


Try lah... Sedap.. Aku tak tipu... Menu ni telah menjadi menu kesukaan husband aku... Agak-agak terasa ke teringat nak makan chips.. Mesti, "Sayang.. Kentang ada lagi tak?"... Aku pun, "Kenapa?"... Husband senyum-senyum, "Nak kentang goreng macam selalu tu.. Sedap lah.."...

Jangan lupa cuba another recipe of chunky chips.. Boleh lah buat fish and chips dengan menggoreng isi ikan cap figo... Buat coleslaw sendiri... Senang je kan hehehe... Jangan lupa try...


Terima kasih....

p/s: Pernah tak rasa malu nak senyum sebab gigi tak putih atau bersih macam yang kita inginkan? Nak tahu jalan penyelesaian? COLGATE ada jawapannya..

2 comments:

zarifahmr said...

nak cuba lah nanti :)

RIMA DANIA said...

Zarifahmr: silakan mencuba...x rugi..sedap! =)

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3