Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Tuesday, February 18, 2014

Resepi Karipap Berintikan Kari Masala Ayam Kentang dengan Telur Rebus.. Awesome!!

Assalamualaikum..


Huhuhu tak reti kelim cantik-cantik jadi kelim guna alat jelah


Itu dia frozen karipap aku.. Hari ni je dah telan 5 biji karipap yang mewah dengan inti... Sepenuh-penuh inti aku sumbat tanpa membazirkan ruang yang ada..

Ini karipap FIRST TIME aku buat sendiri sebab tergoda dengan gambar karipap yang kak nadz post dalam blog dia.. Tembam-tembam karipap kak nadz.. Efeknya, karipap aku pun tembam-tembam jugak jadinya hehehe.. 

Untuk kulit karipap tu aku ikut resepi kak nadz letak dalam blog dia.. Intinya pulak adalah version sendirian berhad.. Aku try buat inti sendiri.. 

Ada yang dah terliur??? Hahaha jom tengok resepinya..

Bagi yang nak mencuba kulit karipap yang rangup, lembut dan sangat sedap + wangi baunya boleh lihat DI SINI

INTI KARIPAP version Rima Dania adalah seperti berikut:

4 biji kentang saiz besar (potong dadu dan rebus sehingga empuk)
2 ketul dada ayam (potong dadu dan rebus. simpan air rebusan)
4 biji bawang besar (slice)
1 inch halia (tumbuk)
2 ulas bawang putih (tumbuk)
4 sudu besar serbuk kari
2 sudu besar serbuk garam masala
1 sudu besar serbuk cili
1/2 sudu besar serbuk kunyit
Air rebusan ayam
Garam
Gula
Daun kari (optional)
Minyak masak
Air

Telur rebus (belah 4)


1. Panaskan kuali, masukkan minyak. Tumis bawang putih, halia, daun kari dan bawang merah sehingga layu.

2. Campurkan ke semua tulisan berwarna merah ke dalam mangkuk dan letakkan sedikit air untuk dijadikan pes.

3. Masukkan pes tadi ke dalam kuali dan kacau rata. 

4. Masukkan ayam, kentang, perasakan dengan garam dan gula secukupnya. 

5. Tuang 1/4 cawan air rebusan bagi melembutkan inti. 

6. Siap untuk dijadikan inti.


Blur gambar ni hukhukhuk


Aku suka inti karipap yang ada telur rebus, so boleh lah letak kalau ada yang berminat..


Sorry dah tergigit dulu karipapnya sebab geram akan kesedapannya..


Aku suka dengan resepi kulit karipap ni sebab masa tengah bancuh pun dah naik baunya.. Bau ala-ala di kedai pastri pun ada hehe...

Dari segi inti pulak, aku suka dengan resepi inti aku sebab kaya dengan isi ayam, kentang dan ada telur rebus di dalamnya.. Puas hati makan bila setiap kali gigit je dapat inti.. 

Tengahari malas nak lunch berat-berat, aku makan 3 ketul karipap gemuk ni dengan satu mug old town hazelnut coffee.. Malam pun malas nak makan berat-berat, aku makan 2 biji karipap gemuk ni lagi.. Padahal aku masak kari kaki ayam untuk husband makan malam.. Katanya nak makan dengan roti canai dan lempeng.. Kari kaki ayam tu pun aku letak garam masala.. Dapur aku dah bau kedai mamak da hahaha..

Sambil layan korea sambil ngap karipap panas memang awesome sangat!!



Terima kasih!

No comments:

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3