Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Tuesday, February 18, 2014

First time pergi interview kerja

Assalamualaikum..


Cita-cita seorang fresh graduate adalah untuk dapat kerja.. So, sebelum aku habis latihan industri a.k.a praktikal, aku dah start mohon kerja..

Last week, nak dijadikan cerita.. Aku receive phone calls dari nombor yang tak dikenali.. Dia call hari Isnin, aku tak angkat sebab tak dengar bunyi phone... Dia call hari Selasa baru aku angkat, kebetulan phone ada kat sebelah je masa tu..

Masa tu baru tau siapa yang call.. Rupanya ada company panggil aku datang interview kerja.. Kerja yang memang aku ada mohon..

Aku HAPPY sebab at last ada jugak orang panggil untuk datang interview kerja.. Maklum lah dah sebulan kan habis belajar.. 

Sepanjang hari tu aku happy bukan main sampai husband cakap aku tak nampak nervous langsung.. Happy je memanjang.. Malam tu aku tak masak dan husband ajak makan luar je.. 

Lepas balik dari makan, husband terus tidur dan aku pulak study pasal company dan job description.. Masa tu baru rasa NERVOUS!

Pagi tu lepas solat subuh, aku sambung study lagi.. Lepas tu, lelap kejap..

Janji nak jumpa Boss company tu jam 10 a.m, maka pada jam 9.34 a.m aku dah sampai..

Masa dalam kereta tu aku sempat tanya husband...


Aku: Dulu Abang interview kerja, lama tak kena soal?

Husband: Sepanjang sesi interview tak rasa lama pun even ambik masa 1 jam kena interview..

Aku: Ooo.. Yeke?

Husband: Ye.. Jangan risau :)


Muka orang nak pergi interview


Sepanjang dalam kereta tu, aku sibuk nak susun fail, check make up dan sembur perfume play boy kat baju, kat kain. kat tudung.. Nak bagi wangi hahaha.. 

Jumpa Boss, isi borang permohonan kerja dan Boss pun panggil suruh duduk mengadap dia.. Ini first time aku pergi interview kerja.. Aku tak pernah kerja langsung..

Mungkin orang lain sempat jugak kerja beberapa bulan.. Tapi aku tak pernah.. Sebab kalau cuti sem je Umi dah suruh aku jadi social worker.. Mengajar orang buat biskut, buat kek, jahit headband..

Aku pun lepas spm terus sambung diploma 3 tahun.. Habis diploma, duduk rumah terus masuk skill classes lepas tu mengajar orang pulak dengan menggunakan skill yang aku ada.. Bila result UPU keluar, aku dapat tawaran masuk U.. 3 tahun setengah nak habiskan ijazah.. Setiap kali cuti sem, masuk je bulan ramadhan, aku dah terima tempahan headband dan biskut raya.. Memang tak kerja lah jawabnya hehe..

Tapi Boss yang interview aku tu memang cool.. Aku tak segan cuma nervous sebab first time kena interview.. Tambahan pulak sesi interview tu dilakukan 100% dalam bahasa inggeris.. Sikit pun tak ada terkeluar bahasa malaysia.. Husband aku kata woooaa!!! bila dengar aku kena speaking sepanjang interview sebab time dia kena interview kerja (of course lah company yang lain.. bukan company yang aku kena interview ni) memang bertutur dalam bahasa malaysia..

Gitu gini makan masa 40 minit jugak sesi interview dijalankan.. Boss kata, "It's okay.. This interview is going to be your new experience.. So, we are the first company to interview you.." dan Boss company tu pun senyum.. "Don't worry.. I will tell HR to short list your name.. So, thank you for coming.."

Dari pagi tak breakfast.. Lepas je habis interview session tu aku terus makan nasi padang hehehe husband belanja.. Sampai ke malam nervous tak berkesudahan hahaha..

Itu lah dia pengalaman pertama kena interview.. Yang penting, make up sebelum pergi interview.. Masa praktikal jarang pergi kerja nak main denga make up hehe malas..


Terima kasih..

No comments:

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3