Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Thursday, February 6, 2014

RESEPI CHURROS

Assalamualaikum




Hari ni nak share satu resepi namanya CHURROS.. Churros ni kudapan orang spanish.. Teksturnya macam donut dan digoreng dalam minyak panas.. Selain Spain, Churros jugak terkenal di Perancis, Filipina, Portugal dan Amerika Latin termasuk Brazil, Caribbean dan US..

Churros ni sesuai untuk dimakan pada waktu pagi atau pun untuk minum petang.. Sama lah macam kita kalau makan donut.. Ada yang buat sarapan pagi, ada yang suka makan masa minum petang hehe..

Aku sungguh-sungguh nak try buat Churros sebab ada cousin aku yang dok post gambar dia makan Churros kat cafe mahal area KL... Nampak pulak Churros dicelup dalam coklat.. Wooaaa.. Tak boleh jadi ni.. Baik aku try buat sendiri dan rasa kesedapan Churros hehe..

Bahan-bahannya:

1 cawan air
2 1/2 sudu besar gula pasir
1/2 sudu kecil garam
2 sudu besar minyak masak
1 cawan tepung serbaguna
minyak untuk menggoreng secukupnya (5-6 cawan minyak untuk menggoreng)
1/2 cawan powdered sugar (gula pasir di blend)
1 sudu kecil serbuk kulit kayu manis

Cara-cara:

1. Nyalakan api dan letak periuk atas tungku dapur dan gabungkan kesemua bahan-bahan ini (air, gula pasir, garam dan 2 sudu minyak masak).. Kacau sehingga adunan menggelegak dan tutup api. Alihkan periuk dari tungku dapur.

2. Masukkan tepung dan kacau sehingga likat.

3. Masukkan adunan ke dalam piping bag.

4. Panaskan minyak dalam kuali.. Pastikan minyak mencukupi tau.. 

5. Bila minyak dah panaskan, dah boleh start pipe kan adunan ke dalam kuali.. (Biasanya aku buat  sepanjang size jari jemari aku hehe).. Goreng hingga kekuningan, dan toskan..

6. Campurkan powdered sugar dengan serbuk kulit kayu manis dan gaul sebati.

7. Gaulkan churros dalam campuran gula dan serbuk kulit kayu manis tadi dengan rata.

8. Siap untuk dihidang.. Yeayy!!!!!


Jangan lupa try.. Lepas tu siapkan coklat cair ke, nutella ke untuk dibuat pencicah.. Kalau ada caramel sauce pun sedap tapi macam tak baik untuk kesihatan hehe sebab manis.. Elok guna dark chocolate kot hehe..

Have fun..

Terima kasih.. 

No comments:

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3