Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Monday, January 5, 2015

Sayang Lebih Masa Pregnant..

Assalamualaikum


Seriously aku tak pernah terfikir pun nak tanya soalan, "Berapa kali gandakah rasa sayang Abang bila tengok Sayang pregnant?" Pada aku, hari-hari biasa masa tak pregnant pun dia sayang je.. Nak kata romantik, dia romantik dalam gaya dan cara tersendiri hahahaha.. Contohnya kalau dia balik kerja dan nak buat surprise kat aku, dia akan, "Sayang, meh lah sini.. Cuba tengok apa yang Abang bawak balik ni.." Muka dia memang ceria habis.. Aku yang tengah selekeh serabai keluar dari dapur siap lap tangan basah kat baju, terus pergi ruang tamu dan nampak ada beg plastik merah atas coffee table.. Bila aku ambik dan bukak beg plastik tu, tadaaaaaaa........ Ada biskut suji harganya sebungkus RM 2.00 yang aku nak sangat makan.. Dia beli kat kedai roti area Jalan Dhoby, JB tu hehehe.. Tu lah cara dia buat surprise dan nak jadi romantik hehehe.. 

Kadang-kadang aku dapat tart nenas, nasi ambeng, kuih karipap, laksam hihihi.. Semuanya bermula dengan dialog yang sama seperti di atas, "Sayang, meh lah sini.. Cuba tengok apa yang Abang bawak balik ni.." 

Kalau macam Abah aku pulak jadi romantik dengan Umi dengan cara berbeza.. Bagi fresh flowers, bagi coklat mahal letak dalam kotak (akhirnya kiteorang si anak-anak ni yang makan sampai kenyang coklat tu hahahaha) sambut anniversary beramai-ramai siap ada sesi sarung cincin okay.. Abah belikan Umi cincin emas baru gitu.. Kalau pergi holiday, bilik harus lah lebih special dari bilik anak-anak.. Birthday cake Umi pun tak pernah kalah.. Zaman orang tak beli kek birthday kat Secret Recipe, Abah dah belikan dah untuk Umi.. Masa tu dengar harga sebijik kek RM 70.00 terus macam waaahhhh!!! Mahalnya!!!!.. Masa tu sekolah lagi kan.. Hehehe..

Tapi aku tak pernah lah letak expectation bahawa husband aku pun kena jadi romantik macam tu untuk tunjuk rasa sayang.. Setiap lelaki berbeza cara dia tunjuk rasa sayang.. Jangan lah kita tengok orang tu tak pernah dapat fresh flowers dan coklat mahal dari husband dia, terus kita label husband orang tu tak romantik.. Mana tau husband dia setiap weekend tolong masak, kemas rumah, basuh kain baju.. Tu extra romantik tu hehehe semua wife dalam dunia suka kot..

Berbalik kepada tajuk entry Sayang Lebih Masa Pregnant.. Ada satu hari ni, aku tengah spent time dengan husband.. Yelah kan.. Jumpa seminggu sekali, dua kali je.. Dia punya berkepit berdua ke mana-mana tu lebih sikit hehe.. Tiba-tiba husband kata, "Sayang lebih bila Mama Baby ni pregnant.. Lepas tu lagi lawa masa pregnant.." Aku dengar pun terus rasa terharu.. Perasaan terharu dia sama macam husband lamar tatkala aku baru berada di tahun 2 kat Universiti.. Cuma kali ni tak ada lah nangis-nangis macam time husband lamar tu hahahaha.. Kali ni cool sikit..

Aku pulak kalau terharu, mula lah nak cover happy dengan tembak soalan, "Habis tu masa tak pregnant, tak sayang ke?".. Husband ketawa besar, "Masa tak pregnant pun sayang.. Tapi masa pregnant ni lagi sayang.. Sayang dia banyak sampai susah nak cakap macam mana..".. Aku sambung lagi.. "Habis tu masa tak pregnant, kiranya tak lawa lah?" Husband layan je soalan aku yang entah apa-apa hahaha, "Masa pregnant ni tembam sikit.. Lagi lawa.." Maka aku tidak akan termakan dengan kata-kata tu hahaha.. Masa pantang nanti harus lah dapatkan semula berat badan asal..

Masa pregnant ni lah aku rasa saat aku selekeh giler! Jerawat, bekas jerawat naik dengan jayanya kat muka terutama masa 4 bulan pertama aku pregnant.. Lepas tu gaining weight bagaikan johan pulak tu! Bila keluar rumah, malas nak sapu foundation apatah lagi compact powder dan lipstick huhuhu.. Kesian husband.. Nanti orang tengok dengan mak cik mana lah husband aku ni berjalan pimpin tangan.. Perfume pun ada ke tak ada ke tak kisah.. Kalau sebelum ni pantang tengok perfume habis, kelam kabut nak pergi beli sampai tak kisah dah perfume cap apa pun janji wangi dan disenangi hidung..

Sekarang ni dah masuk 7 bulan, cerita lain pulak.. Tiap malam kaki cramp.. Kaki yang sama pulak tu.. First time kena masa husband ada kat Labis dan aku kat rumah parents (Melaka).. Punya lah sakit huhuhu lepas tu blank tak reti nak buat macam mana.. Akhirnya, 3 hari aku jalan berdencot kesan dari cramp yang tak dirawat dengan baik.. Time husband ada, tak kira lah cramp pukul berapa pagi pun, aku akan, "Abaaaaaanggggg!!!!! Toloongg!!! Kaki cramp!!!!".. Husband pun bangun lah dari mimpi indah dia dan tolong uruskan kaki aku.. Alhamdulillah setiap kali cramp dan husband ada, cramp tu akan pulih cepat.. Secepat 10 saat je.. Kalau kena cramp saat keseorangan, memang aku rasa nak nangis jelah sebab tahan sakit..

Bila fikir balik.. Yes! Husband kena jadi supportive masa wife pregnant sebab bukan semua wife mampu handle emosi saat mengandung.. Ada jugak wife time mengandung tu lah dia jadi kurang bermotivasi.. Ada saat-saat mood dia tiba-tiba swing.. Kalau tak pernah menangis tengok drama sedih, eh tiba-tiba masa pregnant tu lah dia menangis.. Dah lah menangis, siap bawak masuk drama tu dalam mimpi lagi hehehe.. 

Nak jadi supportive ni banyak cara.. Bukan setakat dari segi layanan emosi.. Dari segi membantu uruskan rumahtangga pun ya jugak.. Contohnya tolong masak kalau wife tak larat nak masak atau ajak je wife makan luar kalau dua-dua tak larat nak berperang kat dapur hehehe.. Tolong settle kan semua kain baju dari A to Z (ni husband dah start buat sejak awal pregnant lagi.. legaaa..).. Kalau ada anak yang lain, husband tolong jagakan bila balik dari kerja.. Depends jugak.. Kalau wife larat nak handle semua masa pregnant, okay lah hehe.. Andai kata wife dah lembik, lemah, nak bangun duduk pun payah apatah lagi terbongkok-bongkok sapu sampah, mop rumah, cuci toilet, better husband pulak yang take over.. Kalau husband boleh sponser bagi sorang bibik, hah! Dua-dua goyang kaki sambil rehat sama-sama hehehe okay jugak..



Ini Aisya Humaira.. Anak cousin hehehe..


Jom jadikan ibu-ibu mengandung ni HAPPY MOMMY hehehe.. So, nanti baby lahir je dia terus senyum kat Daddy dia dan cakap, "Thank you Daddy sebab bagi Mommy happy.. Saya pun sepanjang 9 bulan duduk dalam perut Mommy happy jugak.."

Thank you..

No comments:

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3