Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Thursday, January 3, 2013

Restless Legs Syndrome lepas bangun tidur.. Why?

Assalam...



Sejak akhir-akhir ni aku kerap mengalami masalah letih, lenguh pada kedua-dua belah kaki... Mungkin aku tersalah tidur.. Maksud aku, salah posisi tidur.. Selalunya kalau bangun pagi kita rasa fresh tapi masalahnya sekarang dah mula rasa syndrome kaki tak cukup rehat walaupun sekarang ni study week dan kerja aku hanya study sambil duduk atas lantai atau pun duduk atas kerusi sambil mengadap laptop..

Agak risau jugak sebab tak tahu masalah di sebaliknya.. So.. Aku pun try google permasalahan ni dan aku dapati bukan aku sorang je kena syndrome ni.. Sebaliknya.. Dah ada orang post dulu kat web yang dia jugak ada masalah Restless Legs lepas bangun tidur...

Aku ada terjumpa petikan ni dari google tentang Restless Legs Syndrome:


Restless legs syndrome (RLS), a familial disorder causing unpleasant crawling, prickling, or tingling sensations in the legs and feet and an urge to move them for relief, is emerging as one of the most common sleep disorders, especially among older people. This disorder, which affects as many as 12 million Americans, leads to constant leg movement during the day and insomnia at night. In some cases, it may be linked to other conditions such as anemia, pregnancy, or diabetes.

Many RLS patients also have a disorder known as periodic limb movement disorder or PLMD, which causes repetitive jerking movements of the limbs, especially the legs. These movements occur every 20 to 40 seconds and cause repeated awakening and severely fragmented sleep.

RLS and PLMD often can be relieved by drugs that affect the neurotransmitter dopamine, suggesting that dopamine abnormalities underlie these disorders' symptoms. Learning how these disorders occur may lead to better therapies in the future.


Lepas baca benda ni... Aku google pulak medicine yang sesuai untuk hilangkan atau at least kurangkan syndrome yang melanda aku sekarang... 



i did not own this picture







i did not own this picture

Caranya adalah dengan membeli EPSOM SALT ni kat mana-mana cawangan Guardian bagi kita yang berada di Malaysia dan hopefully ada lah benda ni kat Guardian BP Mall.. Garam ni diguna untuk buat rendaman pada kaki... Cuma terfikir.. Kalau balik rumah.. Boleh lah rendam dalam bath tub tapi kat rumah sewa sekarang mana nak carik bath tub... ~haiyaa~ Kena celup kaki dalam baldi lah nampaknya...

Apa-apa pun aku nak dapatkan jugak garam tu sebab efek lenguh, letih dan agak lemah kaki tu nak hilang lepas bangun tidur agak lama.. Bila kaki tak selesa.. Seluruh badan rasa macam orang sakit sebab kaki yang menampung badan..

Buat masa ni.. Husband pun bagi cadangan minum susu Anlene dan secara automatiknya I have to say goodbye to my COFFEE and TEA buat sementara waktu ni!! Kena fokus ambil kalsium je.. Sekarang tengah sibuk final exam... So, kesihatan kena diutamakan.. 

Kalau ada sesiapa yang pernah kena syndrome ni.. Boleh lah cuba produk EPSOM SALT yang terdapat di Guardian as I googled.. Hopefullly adalah kauu EPSOM SALT!!!... Ameen...


Thank you....


No comments:

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3