Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Thursday, January 17, 2013

Simple Spinach Pizza and story...

Assalam...



My Abah ada posted something kat facebook... Abah tinggal kat Arab Saudi alone tapi Abah memang pandai masak!!! Kiranya Abah & Umi.. Dua-dua ada kelebihan masing-masing dalam masakan dan alhamdulillah, aku dapat husband yang boleh kata pandai jugak masak... Kalau merasa makanan tu.. Husband pandai bagi komen dan mintak aku tambah tu tambah ni bagi lagi sedap..

Kadang-kadang aku nak masak nasi goreng pun kena tegur.. Ada husband tau masak memang dia akan tegur kalau ada kesilapan yang dia nampak.. Tapi apa yang dia tegur tu memang betul lah.. So aku terima.. Mujur lah aku tak dapat husband yang tak pandai masak dan kuat complain makanan hehehehe.... Love u more.. More... More...

So... Menu aku kat rumah kebiasaannya bercirikan 3 Negara.. Malaysia or Asean.. Lepas tu England or western dan jugak Arab Saudi.. Memandangkan 3 negara ni beri kesan yang agak mendalam pada hidup kami.. Maka makanannnya juga menjadi sebahagian dari kami...

Okay.. Back to the point.. Kita nak belajar Pizza cara Arab Saudi.. Aku pernah makan jugak pizza kat sana.. Hehe more like Italian Pizza... Crust nipis dan simple je cara nak buat... Kali ni aku nak share resepinya yang datangnya dari Abah.. Gambar pun credit untuk Abah.. Hehe





Bahan:

Roti Pita Arab 
Spinach dalam tin
Tomato (dihiris)
Mozarella cheese (grated)
Sos spagethi 

Cara-cara:

1. Sapu sos spagethi atas roti pita..
2. Tabur cheese atas roti pita tadi..
3. Susun kan tomato dan spinach..
4. Bakar dalam oven atau panaskan dalam microwave guna setting grill sampai cheese cair dan tomato & spinach masak..
5. SIAP!!!







Tu dia breakfast Abah sebelum dia pergi kerja.. Senang sangatkan?? Nampak tempting kan.. Abah memang suka buat resepi ringkas sebab Abah amalkan breakfast.. Simple lunch and dinner... Sambil tunggu pizza masak dalam micorwave, Abah get ready untuk pergi kerja.. Ting!! Microwave pun bunyi tanda pizza dah masak, Abah breakfast and lepas tu terus pergi kerja.. 






Ni contoh dinner Abah.. Simple tapi kenyang... Kalau Abah balik Malaysia.. Aku boleh gemuk berkilo-kilo... Breakfast... Aku turun tangga terus ke dapur.. Lepas tu Abah pun "Along.. Breakfast dah siap.. Tau tak nak masak ni?".. Aku sengih je geleng kepala.. Lepas tu Abah kata, "Sonang yo.. Bukan susah pon.. Next time Along buat pulak..".... Bila tengahari.. "Along.. Come.. Abah nak ajar masak ni.." Aku pun ikut ke dapur.. Aku belajar masak nasi umur 10 tahun dari Abah.. Belajar masak kari.. Sambal terung.. Kobis masak air.. Macam-macam.. Bila malam.. Biasanya lepas pukul 10 malam lah... Aku turun tangga nak tengok tv... Abah pun "Along... This is yours..".. Menyerahkan mee maggi kari kat aku.. Semangkuk FULL..

Bila gaining so much weight... Dan Abah, "Abah nak order boys nasi lemak.. Nak?".. Aku pun, "Tak apa lah Abah... Tak tahan dah gemuk ni..".. Abah pun tanya, "Berapa kilo?"... Aku jawab, "60kg......".......... Reaksi Abah... SENYUM dan "Bahaya-bahaya.. Dah kena berjaga tu.."..... Bila nasi lemak dah sampai rumah... Boleh percaya ke aku tak makan.. Mesti lah makan jugak!!! Hehehe...

So.. tu je lah nak story... Ya!! I have Atok (sebelah Abah) pandai memasak... Uwan yang pandai jugak masak... Umi also.. Husband also.. Sister also.. Adik bongsu also.. Not the other 3 boys tu lah..Diorang pandai... Pandai MAKAN!....

Terima kasih.....

No comments:

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3