Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Tuesday, July 23, 2013

Do Not.... Do Not and Do Not Ask...

Assalam...


Baru-baru ni aku beremosi sikit... Nak cerita dengan husband macam tak sesuai sebab mesti respon dia "senyum" je dan dia tak akan komen apa-apa... Lelaki ni sifat dia positif.. Kalau perempuan dia lebih pada emosi.. Tapi tu fitrah lah.. Sebagai perempuan, aku ada emosi yang kadang-kadang stabil dan kadang-kadang tak..

Emosi yang aku alami baru-baru ni bila terlalu banyak sangat orang tanya tentang "anak".. Tahun ni umur aku bakal memasuki angka 25 tahun.. Orang tak tanya sangat bila nak kahwin masa zaman aku anak dara sebab orang tau aku full time student.. Tapi sejak dah kahwin ni, orang suka sangat tanya pasal "anak" even mereka tahu aku masih pegang title full time student..

Aku pernah baca entri Maria Elena tentang jangan tanya orang yang baru kahwin ke, orang dah lama kahwin ke tentang "anak" sebab benda tu isu sensitif.. Boleh baca entri tu DI SINI..

So, di atas emosi yang agak tak stabil tu, aku pun adakan lah sikit conversation dengan Umi yang aku rasa lebih memahami hati anak dia ni.. Aku luahkan semua perasaan kat Umi.. Umi kata, bukan aku je sering dapat soalan macam tu.. Rupanya Umi pun dibalun dengan soalan yang sama.. Allah...

Antara soalan yang buat aku emosi bila ada yang tanya, "Berapa bulan kosong sejak kahwin?".. So aku hadam soalan tu dan apa yang aku faham adalah, "Tak subur ke?".. Mau aku tak meleleh air mata orang tanya macam tu sebab aku rasa soalan macam tu tak perlu lah kita sibuk nak tanya orang.. Orang akan jadi kecil hati, terasa hati dan sedih.. 

Ada pulak golongan yang akan tanya soalan-soalan ulangan seperti, "Awak tu bila lagi nak ada anak.." atau "Dah pregnant ke belum".. Aku tak suka bila yang bertanya tu, orang yang belum kahwin dan berusia lebih jauh dari aku.. So, biar lah orang bertanya soalan macam tu kat kita, kita jangan lah pulak balas, "Awak pulak bila nak kahwin?"

Aku rasa setakat sehingga ke hari ni, aku tak pernah sibuk tanya orang bila nak tunang, bila nak kahwin, bila nak ada anak, bila nak beli kereta, bila nak beli rumah sebab bagi aku, hal orang kita tak perlu masuk campur atau ambil tahu melebihi had.. Semua benda ada hadnya termasuk bertanyakan hal peribadi orang lain..

Contoh macam apa yang aku alami.. Aku dah cukup sedih dengan kehilangan kandungan pertama yang aku rasakan sangat bermakna bagi mana-mana pasangan suami isteri.. Aku dah mengalami emosi yang tak stabil selama 16 minggu dari start preggy sampai lah selesai rawatan di hospital, sampai lah pregnancy test menunjukkan tanda negatif dan beta hcg sudah pun 0.. 16 minggu itu bersamaan dengan 4 bulan!!

Your emotions

Until your doctors are confident that your pregnancy is ended it can be difficult to think about the future or for your emotions to surface properly. Being managed medically can be a worrying time for any woman, and until your hCG levels drop, you may still feel pregnant. Being worried about whether the pregnancy is resolving is quite normal and that is why your doctors are checking your hCG levels. However, women often say they feel guilty that they want the pregnancy to be over when they are also grieving for the loss of their baby. It is important you remember that the ectopic pregnancy was not your fault and that there was nothing you could have done to prevent it happening.

Tamat 4 bulan itu, datang pula soalan yang menyedihkan dari orang-orang yang tak bertanggungjawab.. Pantang aku upload gambar 'Aisya kat mana-mana, ada saja soalan yang nak ditanya berkaitan anak.. Sampaikan aku sendiri serba salah nak upload gambar 'Aisya kat mana-mana laman sosial..



'Aisya ni anak abang saudara aku sebelah Abah..


Masa tahun lepas, orang sibuk tanya pasal anak, aku tak emosi sangat sebab aku memang fokus kat study je dan tak plan lagi nak preggy sebab aku takut tak terurus antara study dan preggy memandangkan aku duduk berasingan dari husband dan parents.. Yang dekat dengan aku cuma kawan-kawan je.. 

Tak kan lah kita nak susahkan kawan-kawan ermmm even aku pun akhirnya dah tersusahkan ramai kawan-kawan akibat masalah pregnancy aku.. Kesian kawan-kawan terpaksa hantar pergi hospital, hantar barang keperluan kat wad, tiap minggu ulang-alik bawa aku pergi check up  berjam-jam sampai kawan pun boleh tertidur kat hospital sebab lama sangat menunggu aku dapatkan rawatan, kemudian setiap hari hantar aku pergi kelas sebab dalam tempoh berpantang tu aku sakit di bawah bahagian perut dan menyebabkan aku sukar berjalan atau berdiri lama.. Tiada ubat untuk tahan sakit melainkan berehat sahaja..

What can I do to help the treatment work?

  • You should stop taking any vitamins, minerals or other medicines unless you have been told by the doctors treating you to continue with them. Some medicines interfere with the effects of methotrexate. It is particularly important that you do not take any folic acid supplements until your doctors are sure that the medicine has worked
  • You should not do any heavy lifting or housework until the hCG levels are dropping consistently and should only undertake gentle exercise, such as walking, until the hCG levels are below 100
  • You should avoid sexual intercourse until your levels are down to less than 100
  • Most people take time off from work initially and do not return to work for around 2 weeks while the treatment begins to work. Your hospital can give you a certificate to refrain from work for your employers or the Department of Social Security, so you can claim sickness benefit if you are entitled to it
  • In the first week it is important to avoid pain killers which fall into the NSAID group such as ibuprofen. The preferred painkiller is paracetamol and you should refrain from drinking alcohol until the levels have fallen to a non-pregnant state.




Gambar atas tu antara gambar yang jadi isu dan orang yang jumpa aku secara depan-depan pun akan tanya benda yang sama.. "Dah pregnant eh??".. Itu gambar raya tahun lepas hehehe.. Gemuk sebab kuat makan masa bulan puasa dan membawa kepada kuat makan ketika hari raya.. Bayangkan dah buka puasa kat rumah mak mertua lepas tu pukul 9 malam nya sibuk nak makan benda lain kat luar pulak hehehe.. Mana tak gemuk.. Masa ni 58-59kg.. Alhamdulillah puasa tahun ni beringat-ingat lah nak makan tu.. Tak nak dah orang tanya lagi soalan yang sama sebab nanti aku yang emosi hehe.. Alhamdulillah tahun ni puasa dengan 53-54kg je..

Back to the story..

Aku ada cakap kat Umi.. Aku takut, aku tak mampu nak start preggy tahun depan sebab doctor nasihat jarakkan 6 bulan dan 6 bulan tu aku terasa macam satu jangka masa yang lama.. Aku pun bukan boleh tahan dengar orang cakap-cakap ni.. Umi pun pesan, lebih baik dengar cakap doctor dari dengar cakap-cakap orang..

Kenapa doctor nasihatkan aku supaya jarakkan second pregnancy selama 6 bulan? Ini reasonnya...

What precautions must I take for the future?

All women who suffer ectopic pregnancy are advised to avoid becoming pregnant for at least two proper period cycles, which is normally about three months. This is particularly important if you have been treated with methotrexate. This is because the methotrexate may have reduced the level of folate in your body which is needed to ensure a baby develops healthily. For example, it could result in a greater chance of the baby having a neural tube defect such as hare lip, cleft palate, or even spina bifida or other NT defects. The drug is metabolised quickly but can affect the quality of your cells, including those of your eggs and the quality of your blood for up to 3 or 4 months after it has been given. The medicine can also affect the way your liver works and so you need to give your body time to recover properly before a new pregnancy is considered. The current advice is to take folic acid for several months before you conceive. You must not begin to take folic acid supplements until the hCG levels have fallen to below 5

Sekarang ni aku sibukkan diri dengan urusan rumahtangga je.. Alhamdulillah husband pun dah pasangkan Astro kat rumah.. Katanya nanti aku boring duduk rumah sorang-sorang... So, dah ada Astro ni boleh lah selalu tengok channel TLC, AFC yang boleh mengubat hati hehe... Hari-hari try recipe baru supaya tak bosan..

Kesimpulan entry kali ni.. Elakkan bertanya lagi soalan macam ni kepada sesiapa dan kepada mana-mana pasangan dan kepada mana-mana ibubapa pasangan sebab rezeki seseorang tu telah ditetapkan oleh ALLAH bukan ditetapkan oleh orang yang bertanya atau empunya diri yang ditanya.. Kalau lepas kahwin terus pregnant, alhamdulillah rezeki Allah bagi.. Setiap orang rezekinya berbeza-beza.. Ada orang rezekinya pada kerjaya, pelajaran, jodoh, anak-anak, rumahtangga dan sebagainya.. Walaupun rezeki anak tidak berpihak pada aku tapi aku menumpang rezeki husband yang dah pun bekerja tetap sebab zaman sekarang fresh graduate bukan mudah nak dioffer kerja tetap dengan jawatan yang sesuai dengan ijazah yang dipegang.. Maka bersyukur lah dengan apa yang ada.. Insyaallah setiap kali kita bersyukur, Allah akan tambahkan lagi rezeki kita.. Tak rugi pun bersyukur =)

Aku selalu pujuk hati.. Ramai kawan-kawan poli dah beranak-pinak lepas tamat diploma dan masing-masing sudah pun bekerja hehe.. Aku sorang je antara yang dah kahwin tapi belum ada rezeki anak tapi rezeki aku pada sekeping Ijazah yang usahakan selama beberapa tahun ni.. Alhamdulillah..





Terima kasih...

Ermm apa menu berbuka puasa hari ni? Hehe...

Sumber: The Ectopic Pregnancy Trust

No comments:

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3