Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Friday, July 19, 2013

Nasi Mentega dengan Kambing, Salsa dan Raita

Assalam...


Kelmarin merupakan kali pertama dalam sejarah hidup aku, aku masak menu berbuka puasa kat rumah sendiri...

Tahun ni adalah Ramadhan kali kedua dengan husband... Tahun lepas aku banyak duduk rumah mertua kat JB masa bulan puasa, jadi menu buka tu ikut mak mertua punya menu...

Sesekali balik rumah parents kat Melaka pulak, menu ikut menu Umi..

So, tahun ni ada rezeki berpuasa di rumah sendiri buat aku jadi semangat nak fikirkan menu untuk berbuka hehe..

Maka... Sehari sebelum nak masak menu berbuka tu, aku dan husband sempat shopping barang dapur di Giant.. Husband penggemar kambing!! Dia request Nasi Kambing Mandy dari aku tapi rempah Mandy tu tak di bawak pulak.. Ada kat rumah parents..

Memang sejak 5 tahun kebelakangan ni, selain menu western, menu Arab jugak menjadi pilihan di rumah parents aku... Abah kaki memasak lepas tu ajar Umi pulak masak menu Arab.. Jadi, bila Abah tak ada kat Malaysia, Umi yang masak menu Arab..

So, baru-baru ni husband sempat merasa Nasi Kambing Mandy air tangan Abah... Serius sedap sangat!! Husband pun suka sampai request kat aku suruh masakkan..

Memandangkan rempah Mandy tak ada.. Aku buat lah Nasi Mentega dengan Kambing style aku hahahaha.. Bila ikut style aku memang senang lah jadinya nak masak Nasi Mentega dengan Kambing ni hehe.. Aku main campak-campak je.. 

Hasilnya?? Husband makan sorang je nasi ni untuk buka dan sahur (^^,).. Aku?? Makan satu suap je dah kenyang.. Bulan puasa ni kalau aku dapat makan kuih 2 keping dan air coffee Old Town satu mug pun dah cukup.. Sahur pulak aku memang tak makan nasi.. Aku makan roti, minum jus dan milo je..

Berbuka makan banyak-banyak nanti buat aku liat nak bangkit solat maghrib awal waktu sebab perut terasa kembung dan penuh.. Macam tu jugak kalau sahur makan banyak, jadi liat nak bangkit solat subuh awal waktu.. Mesti duduk tunggu perut okay sikit baru solat..





Ini lah hasilnya Nasi Mentega dengan Kambing.. Kalau guna beras basmathi mesti lagi umpphh.. Hehe.. Kepada yang berani mencuba resepi sesuka hati aku ni, boleh cuba.. Hasilnya sedap ke tak, hehe kena cuba lah sendiri baru boleh komen sedap ke tak..


Nasi Kambing dengan Mentega

Bahan-bahan Nasi:

15g marjerin
2 cawan beras
3 cawan air 
1 bunga lawang
3 biji buah pelaga
4 ulas bawang putih (cincang)
1/2 biji bawang besar (cincang)
Garam secukup rasa


Cara-cara:

1. Panaskan kuali, masukkan marjerin, bawang putih, bawang besar, bunga lawang dan buah pelaga.. Kacau sehingga kekuningan..

2. Masukkan beras yang dah dibasuh dan kacau rata sebentar dan tutup api.

3. Masukkan beras yang dikacau ke dalam rice cooker dan masukkan air serta garam.. Kacau rata sebelum "on" kan rice cooker..


Kambing

Bahan-bahan:

2 keping Australian Lamb
Garam dan lada hitam secukupnya
Air untuk merebus


Cara-cara:

1. Rebus kambing sehingga separuh masak.. Toskan..
2. Lumurkan kambing dengan garam dan lada hitam dan masak di atas kuali leper sehingga masak.. Tapi jangan terlalu lama masak takut daging kambing jadi liat..
3. Lepas tu, masukkan kambing ke dalam rice cooker (susun atas nasi mentega) bila nasi hampir masak..
4. Tunggu sehingga nasi masak.. Kemudian hidangkan panas-panas..

*kalau kambing ni lumur dengan bawang putih yang ditumbuk mesti lagi best.. hehe


Thank you Abah untuk Tefal ini.. Semangat nak masak hehe..

Nasi Mentega dengan Kambing ni ada lauk sampingan seperti Raita dan Salsa.. Raita ni biasanya orang Arab jadikan lauk untuk beriani, nasi mandy, makluba dan nasi-nasi arab yang lain.. Bahan utama Raita adalah yogurt asli tapi aku tak ada yogurt kat rumah, maka aku guna mayonis atau thousand island je..


Kiri itu RAITA dan kanan itu SALSA


Raita

Bahan-bahan:

1/2 biji timun (di buang biji dan potong dadu)
Mayonis atau thousand island secukupnya


Cara-cara:

1. Campurkan timun yang dipotong dadu dengan mayonis atau thousand island.. Kalau dibiar lama sikit, air timun akan keluar dan terjadi lah kuah yang tak disengajakan hehe..



Salsa

Bahan-bahan:

1/2 biji tomato (potong dadu)
2 ulas bawang putih 
Sedikit bawang besar (dadu)
4-6 batang cili padi
2 batang cili besar (warna merah)
*Ikan bilis goreng atau Kiub pati ikan bilis (ikan bilis goreng perlu di blend kasar) 
1 1/2 sudu besar gula
1/2 sudu kecil garam

* Optional


Cara-cara:

1. Masukkan semuanya dalam blender dan blend sampai hancur hehe.. Siap!



Itu lah dia caranya nak buat Nasi Mentega dengan Kambing bersama Raita dan jugak Salsa... Senang je.. Tak sampai sejam pun boleh siap.. Insyaallah kalau ada lagi resepi bantai yang sedap dari aku, nanti aku share ya hehe...

Sebelum nak mengakhiri entry kali ni.. Nak share lah sikit kisah Umi 'Aisya Humaira di soal doctor.. Siapa 'Aisya Humaira tu?? 'Aisya Humaira tu cicit pertama sebelah Atok dan Uwan.. Maknanya cicit pertama grandparents sebelah Abah hehe.. Tu semua orang sayang lebih tu hehe..

Kisah lanjut tentang 'Aisya boleh BACA DISINI..

Kisahnya macam ni.. Doctor tanya pada Umi 'Aisya, macam mana Umi 'Aisya elakkan 'Aisya dari terkena demam kuning sebab selalunya baby senang sangat kena demam kuning apatah lagi 'Aisya kurang dari sebulan usianya.. Doctor ingatkan Umi 'Aisya minum susu kambing masa preggy.. Tapi sebenarnya Umi 'Aisya suka makan sup kambing masa preggy kan 'Aisya.. Mungkin itu je yang membuka selera Umi 'Aisya untuk makan.. Bila 'Aisya lahir.. 'Aisya sihat dan tiada masalah demam kuning.. Hehe so lepas ni kepada sesiapa yang preggy boleh lah rajin makan daging kambing selain minum susu kambing.. 

Tamat lah entry kekambingan di sini hehehe...




Terima kasih....

No comments:

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3