Assalamualaikum... The owner of this blog is R.I.M.A D.A.N.I.A would like to thank you to all the viewers from all over the world.. Never felt hesitate to come again.. I'm always welcoming every single viewers and appreciate it..(^^,)

Thursday, July 18, 2013

Easy Brownies Recipe...

Assalam..


Siapa suka makan brownies tapi tak suka renyah-renyah kat dapur boleh ikut resepi ni.. Asalnya resepi ni simple sangat.. Guna 3 bahan je.. Nutella, telur dan tepung.. Tapi aku tak berapa nak puas hati dengan hasil dan rasanya..

Maka... Aku adjust sedikit resepi brownies ni supaya hasilnya lebih enak dan sedap.. Walaupun bahan yang aku guna ni banyak sikit tapi still senang.. Tak payah guna hand maixer pun.. Guna spatula atau whisk pun tak apa..


Antara bahan yang aku guna...


Bahan-bahan:

1 cawan Nutella (nak guna Chocolate hazelnut spread brand lain pun boleh)
10 sudu besar tepung serbaguna
5 sudu besar gula kastor (kalau guna gula pasir, blend dahulu)
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu besar chocolate emulco (optional tapi serius lagi sedap kalau ada)
1 genggam chocolate chip
2 biji telur
1 sudu kecil serbuk penaik
2 sudu besar minyak masak


Cara-cara:

1. Mula-mula, campurkan telur, gula, esen vanilla, chocolate emulco, nutella dan kacau rata.

2. Kemudian masukkan tepung dan serbuk penaik, kacau rata.

3. Masukkan minyak masak, chocolate chip dan kacau rata.

4. Adunan siap untuk dimasukkan dalam cup (aku guna cup kecil).

5. Bakar pada suhu 180 darjah selama 10-15minit atau sehingga brownies masak.














Adunan ni boleh dapat sehingga 40-45 biji brownies kalau guna cup kecil.. Aku bawak balik brownies ni ke kampung uwan untuk jadikan menu tambahan berbuka puasa..

Simple je sebenarnya.. Aku campak-campak je semua dalam bekas lepas tu kacau-kacau, masuk cup dan bakar... Instruction atas tu just nak bagi orang lain faham hehehe.. 

Brownies ni lembut lepas tu part yang paling best bila tergigit chocolate chip cair ditengah-tengah bahagian brownies..

Try lah.. Mana tau nak jadikan salah satu menu atas meja masa raya nanti.. Hehe..

Ok.. Terima kasih..

No comments:

NOTES

NOTES
Jom LIKE page ANNADARLING di Facebook dan nantikan hanya yang exclusive dan terbaik insyaallah dari kami <3